PhoneStar, a tengerek királya?
A nyaralását mindenki szeretné nyugalomban eltölteni, hogy ki tudják pihenni a munkával teli hétköznapok fáradalmait. Azonban biztosan megtapasztalták már Önök is, amikor tönkreteszi a kellemes estéket a szállodai szobánk falának másik oldaláról átszűrődő zaj.
Ez nem csak a szárazföldön, hanem a hajóutak alkalmával is problémát okozhat, hiszen a dízelmotorok zaja különösen hosszú távon elviselhetetlenné válik.
Külföldi tanulmányutam során -melynek célja többek közt a tengeri járművek hangszigetelési problémáinak vizsgálata- is ezt tapasztaltam, ahol a 120 000 tonnás Ventura óceánjáró orrában elhelyezkedő kabinomban a hajó bizonyos műveletei (horgonyzás, kikötőből történő kihajózás) esetén a zaj és a vibráció szinte elviselhetetlen mértékű lenne, ha ez tovább tartana pár percnél. Külön probléma a klímák és légcserélő rendszerek folyamatos zaja, amely megközelíti a 70dB-t, megnehezítve a pihenést. Azonban ezen berendezések használata nélkül a kis méretű kabinokban a hőmérséklet és az elhasznált levegő lehetetlenné tenné a tartózkodást.
Sajnos tudomásul kell vennünk, hogy a folyami, hadi, tengeri- és óceánjáró hajók építőinek egyaránt nagy kihívást jelent a hangszigetelés. Hosszas, aprólékos tervezés szükséges,hiszen mind a rendelkezésre álló hely, mind pedig a beépíthető súly sem olyan mértékű, mint egy szárazföldi épület esetében. Emiatt a mérnököknek nagy feladatot jelent, hiszen minél merevebb az anyag, annál jobban terjed a zaj, így az acélszerkezet esetén 6110m/s a hang terjedési sebessége.
A speciális körülmények miatt hajók esetén különösen nincs lehetőség a tökéletes hangszigetelés elérésére, mert az utasok elmondása szerint még így van néhány rész, ahol jobban átszűrődik a zaj. Ilyenek például a konyha, konditerem, liftek környéke.
Másrészt fontos követelmény, hogy a hngszigeteléshez használt anyagnak tűzállónak kell lennie, hiszen - ahogyan a Safety Introduction- ök alkalmával is elhangzik- a hajók legnagyobb ellensége nem a víz, hanem a gyorsan elharapózó tűz.
De akkor hogyan oldják meg a hangszigetelést ezeken a vízi járművökön?
Nos, az ún. "lebegő-, vagy úszópadló" használata széles körben elterjedt a a kabinokba szűrődő zajok csökkentése esetében. Ennek a kialakítása során a merev, szilárd (hajók esetén elsősorban acél) szerkezetre rugalmas anyagot helyeznel, amire ismét a merev anyag kerül. Az ehhez a leggyakrabban használt anyag pedig a hagyományos ásványgyapot. Ez a szendvicsszerkezet -bár nem tökéletes megoldás- segít a testhangok terjedésének csökkentésében a hajótestekben.
Reményeink szerint a hajógyártásban is hamarosan teret nyerhetnek a kiváló minőségű PhoneStar hanggátló rendszerek, hiszen a valamennyi típusú hajókon a maximális helykihasználást támogató vékony, ám magas hanggátló képességű falak csak ezzel a termékkel és technológiával építhetők be.